The Beginning is Always Today

Siste helg

Er kamper om rettigheter og likestilling fremdeles viktige? På hvilken måte er feminisme relevant i dag? SKMU Sørlandets Kunstmuseum tar opp debatten med utstillingen The Beginning is Always Today, hvor 40 skandinaviske kunstnere tar for seg feminisme de siste 20 årene.

– Jeg har inntrykk av at feminisme nærmest er et fy-ord både på Sørlandet, i resten av Norge og til dels i Skandinavia. Hvorfor er det slik? Er alle likestillingskamper vunnet her og i resten av verden? Har vi det så godt og rettferdig at det ikke lenger er mer å kjempe for? Og hvis dette er tilfellet, hvorfor blir vi likevel provosert og irritert over selve begrepet feminisme?, spør museumsdirektør Karin Hindsbo ved SKMU Sørlandets Kunstmuseum.

STORSATSNING
Med The Beginning is Always Today er SKMU først ute til å rette et aktuelt fokus på kunst og feminisme i Skandinavia, og utstillingen er selve kulminasjonen på museets markering av 100-års jubileet for kvinners stemmerett i Norge.
– Dette er en naturlig tidsmessig progresjon fra utstillingene med Else Marie Jakobsen og Yayoi Kusama tidligere i år, hvor vi viste deres generasjons kamper. Nå tar vi for oss feltet kunst og feminisme i dag, og gir et innblikk i de vilkår og utfordringer som fremdeles finnes. Hva er bedre enn å feire 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge ved å la dagens kunstnere innen dette feltet tale?, resonnerer Hindsbo, som inviterer publikum til alvorlige, tidvis påtrengende og ikke minst svært humoristiske kunstopplevelser på SKMU i høst.

IKKE LENGER BARE BIOLOGISK KJØNN
Stereotypien på feministisk kunst fra 1970-tallet, er kunst som eksplisitt arbeider med og rundt kvinnekroppen, gjerne med problemstillinger knyttet til hjemmet. I dag inkluderer tematikken også minoritets- og maktproblematikker og er et globalt anliggende.

–  En svært interessant utvikling, er at eksempelvis kvinnerollen ikke lenger presenteres først og fremst ut i fra sitt biologiske kjønn, men heller i et større sosialt perspektiv. Dette inkluderer blant annet kritikk av kvinners plass i historieskrivingen, hierarkisk rangering av etniske minoriteter, diskriminering knyttet til arbeidsinnvandring og oppgjør med medias seksualisering av kvinner, beskriver Hindsbo.

BOKLANSERING
Selv om Skandinavia ansees for å være langt fremme på seksuell frigjøring, likestilling og rettigheter, er det som skjer på den feministiske kunstscenen et relativt ubeskrevet blad.
– Det var definitivt behov for dette prosjektet, og på grunn av mangelfull dokumentasjon om kunst og feminisme i Skandinavia, har SKMU gjort omfattende research i forkant av utstillingen. Vi lanserer derfor en bok som belyser viktige kjennetegn innen for det feministiske kunstfeltet de siste 20 årene, sier Hindsbo.

THE BEGINNING IS ALWAYS TODAY
– Tittelen på utstillingen og boka har vi hentet fra 1700-tallets feministforkjemper Mary Wollstonecraft. Den markerer at noen kamper aldri slutter, men må fornyes hver eneste dag, avslutter museumsdirektør ved SKMU Sørlandets Kunstmuseum, Karin Hindsbo.

KUNSTNERE
Lotta Antonsson, Elisabet Apelmo, Pia Arke, Bob Smith, Catti Brandelius, Peter Brandt, Nanna Debois Buhl, Kajsa Dahlberg, Ewa Einhorn, Åsa Elzén, Unn Fahlstrøm, Roxy Farhat, Fine Art Union, FRANK, Unni Gjertsen, Trine Mee Sook Gleerup, Jenny Grönvall, Annika von Hausswolff, High Heel Sisters, Leif Holmstrand, Maryam Jafri, Dorte Jelstrup, Jesper Just, Jane Jin Kaisen, Line Skywalker Karlström, Kvinder på Værtshus, Ane Lan (alias Eivind Reierstad), Lotte Konow Lund, Annika Lundgren, Jannicke Låker, Malmö Fria Kvinnouniversitet (MFK), Eline Mugaas, Ellen Nyman, Radikal pedagogik, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Annica Karlsson Rixon , Joanna Rytel, Katya Sander, Mari Slaattelid, Lisa Strömbeck, Vibeke Tandberg, Lisa Vipola, YES! Association / Föreningen JA!