Bjarne Melgaard. Verk fra Astrup Fearnley Samlingen

Siste dag søndag 7. september

Bjarne Melgaards ekspressive malerier, tegninger og skulpturer har allerede oppnådd en særegen posisjon i norsk og internasjonal kunsthistorie. Hans karakteristiske stil og ofte provoserende tematikk har gjort ham til en kontroversiell og samtidig høyt aktet kunstner.

Astrup Fearnley Museet har en stor samling av Bjarne Melgaards verker. Til utstillingen på SKMU har vi gjort et utvalg fra denne samlingen som favner hele Melgaards karriere – fra hans debut i 1994 og frem til hans seneste arbeider. I utstillingen fokuserer vi på malerier og tegninger som viser kunstnerens utvikling gjennom 19 års virke, i tillegg til en større installasjon sentralt i rommet.

Bjarne Melgaard har en sammensatt produksjon bak seg. Han er kjent for sin særegne stil – han har skapt og utviklet sitt eget formspråk som er lett gjenkjennelig. Strek, form, komposisjon og fargebruk er viktig for kunstneren. Ofte preges disse av en energi og voldsomhet i utførelsen som forsterker verkenes tematikk. Denne kretser rundt seksualitet, homofili, rasisme, vold og et heller destruktivt menneskesyn.

I tillegg til et vell av referanser til kunsthistorien, og da Edvard Munch i særdeleshet, tar Melgaards arbeider også opp i seg referanser fra populærkultur og forskjellige subkulturer. Han lar seg inspirere av film, musikk og litteratur. Han bruker gjerne av ulike elementer som tekst, fotografi og utklipp i sine arbeider. Dette resulterer gjerne i et kaotisk, komplekst og overveldende uttrykk, som åpner for mangfoldige innganger og assosiasjoner. Arbeidene kan minne om en visualisering av drømmer og fantasier, men likevel med en forankring til virkeligheten.

Melgaards arbeider kan oppleves som utfordrende, men de kan også leses som selvrefererende og svært personlige – det handler om det å ikke passe inn. Arbeidene hans blir gjerne til som direkte reaksjoner på opplevelser i hans eget liv, hans tanker og refleksjoner. Slik skapes det en balanse mellom det brutale og det sårbare i verkene hans. De kan leses som et angrep gjennom sin tydelige provokasjon, men også som et offer – en sorg og melankoli over verdens ondskap.

Det er gratis adgang til denne utstillingen.

Bjarne Melgaard på Astrup Fearnley Museets hjemmeside