JOHAN MARTIN NIELSSEN – Sørlandets skildrer

16. september - 9. november 2006

Johan Martin Nielssens (1835-1912) liv var et eventyr. I 25 år bodde og virket han i Tyskland og Østerrike. Her vakte hans bilder stor anerkjennelse på utstillinger i Wien, München, Dresden, Hannover, Nürnberg, Karlsruhe og hans bilder ble innkjøpt av mange av Europas mest kjente kunstsamlere. I Norge var han den kunstner som nest etter Gude solgte flest bilder gjennom Christiania kunstforening. Han var gift med datteren til Wiens borgermester, han omgikks Ibsen, norske kunstnerkolleger og Europas fyrster. Nielssen sto i sentrum for begivenhetene, og ble en sentral skikkelse i Münchens kunstnermiljø, der han blant annet tok aktivt del i kretsen rundt Den Skandinaviske Forening. Han var omsvermet, omgjengelig og respektert.

Julaften 1879 var Johan Nielssen og hans hustru invitert til Ibsens hjem. Denne julaften fikk Nielssens kone, Clemence, førsteutgaven av ”Et Dukkehjem” med dedikasjonen: ”Frau Clemence Nielssen ergebenst zugeignet München, Weihnachtsabend 1879 Henrik Ibsen”.

Så snubler Nielssens ekteskap som ekteskapet i Ibsens ”Et Dukkehjem”. Nielssen forteller at hans kone er modellen for Ibsens skuespill ”Fruen fra Havet”, og dramatisk bryter han opp fra kone og kunstnervenner i München i 1884. Han blir en gåtefull, omflakkende kunstner i den sørlandske hei og skjærgård. Det var en syk, nervøs og utslitt kunstner som vendte tilbake, dypt såret søker han
lindring i sin fødebys kjente omgivelser. Ibsens rolleskikkelser hadde på underlig vis trådt inn i Nielssens liv og omstyrtet det. Hamsun grep tak i Nielssens liv og begikk boken ”Mysterier”.

Nielssen var den første kunstner som lot seg inspirere av Lofotens vakre natur og han var den første som festet motiver fra Ny-Hellesund på lerretet. Men i dag er det få utover en liten krets som kjenner til hans produksjon. Hvorfor ble han glemt?

Sørlandets Kunstmuseum har lånt inn ca 150 arbeider fra hele hans produksjon. Både malerier og tegninger. Dette blir den største utstillingen av Johan Martin Nielssens kunst i nyere tid. Utstillingen viser bredden i hans virksomhet på kontinentet og motiver som han fant gjennom en rekke studieturer i Norge. Det er et interessant kunstnerskap og en spennende skjebne som avdekkes og presenteres. Et nytt kapittel i Norges kunsthistorie blir endelig tilgjengelig for et større publikum.

Kuratorer for utstillingen har vært Terje Strøm-Olsen, dir. Erlend G. Høyersten og konservator Else-Brit Kroneberg.